GM Bilel Bellahcene fra Algeriet og WGM Shahenda Wafa fra Egypten har vundet deres respektive Afrikanske Mesterskaber 2026. Bellahcene forsvarede titlen og bliver den tredje spiller i historien med flere sejre i turneringen. Wafa, der allerede har vundet i 2017, 2018 og 2022, gør det nu til sin fjerde titel. Begge turneringer blev afholdt i Cresta Hotel i Jwaneng, Botswana, og var 9 runder i Schweiz-system. Open-turneringen var en tæt kamp mellem Bellahcene og topseed GM Bassem Amin fra Egypten. Begge lå på 4,5/5 efter runde 5. Bellahcene vandt deres næste møde og sikrede sig sejren. Wafa dominerede sin kategori og gik op i sin fjerde titel. Turneringen samlede over 100 af Afrikas bedste spillere. Bellahcene mente efter kampen, at han havde taget risikoen for at vinde. Wafa understreget, at hun havde forberedt sig godt. Resultatet understreger Afrikas stigende styrke i internationale turneringer.
Turneringer